Miten minun laulunopetus eroaa muista?
Blogi | Inga Söder | Pyhä Portaali
Sain aivan ihanan mehukkaan kysymyksen vastikään eräältä palveluistani kiinnostuneelta. Miten minun laulunopetukseni eroaa muista? Tämä kirvoitti pohtimaan vähän syvällisemmin sitä, että miten se tosiaan eroaa, jos eroaa! Ymmärrän hyvin kysyjän pohdinnan asiaan liittyen, koska olenhan viime aikoina tuonut esiin suurempaa missiotani auttaa äänenkäytön vapauttamisella trauman energian muuntumista kukoistuksen energiaksi kehossamme.
Todellisuudessa jos vertaillaan ketä tahansa laulunopettajaa, kaikkien opettajuus ja missio eroaa toisistaan. Tietenkin! Jokainen kokee oman missionsa hiukan eri kantilta lähestyttäväksi, metodit voi erota, painotukset, estetiikat, musatyylit voi erota jne. Minun visioni on auttaa äänellä ihmisiä tulemaan lähemmäksi omaa autenttista itseään.
Laulunopettajakoulutuksen läpikäyneet opettajat lähtökohtaisesti kaikki opettavat hengitystä, tukea, äänen vahvistamista, resonanssia, kireyksien poistamista, tulkintaa, ilmaisua ja musiikkityylejä. Me voidaan jokainen opetella ja opettaa edellä mainittuja asioita eri metodeilla esimerkiksi Estillin tai CVT : n termein ja työkaluin. Tämän kaiken nyt ainakin liitän siihen, mitä jokainen laulunopettaja tekee. Jokainen laulunopettaja myös haluaa laulajan kehittyvän, saavan oivalluksia, oppivan uutta. Jokainen opettaja yksilöidysti räätälöi oppilailleen harjoittelupolun.
Jokainen hyvä laulunopettaja mielestäni myös scannaa ja lukee laulajan yksilöllisiä tarpeita ja oppimistyylejä, laulajan rajoittavia uskomuksia äänenkäyttöön ja esiintymiseen liittyen ja jokainen hyvä laulunopettaja pystyy antamaan laulajalle hyvät personoidut työkalut hänen omissa haasteissaan. Siihen meidät on opetettu. Ja sitä minä koen itsekin tekeväni.
Joten osittain voisi sanoa, että ei minun laulunopetus eroa ”tavanomaisesta”, koska päivittäin käytän näitä aivan normaaleja laulunopettajan ominaisuuksia opettaessani.
No mistä tuo kysymys sitten kumpuaa?
Ja mikä sai minut tarttumaan siihen? Mikä on se vivahde, joka on saanut minut hyppäämään yrittäjäksi, pois opetussuunnitelmien bokseista?
Lyhykäisyydessään intuitiivisuus ja TraumaNeuro opinnot, sekä yleisesti se, että hyvinvointi on minulle paljon suurempi prioriteetti laulunopetuksessa sekä elämässä, kuin se että laulaja laulaa ”oikein”, tai matkii upeasti jota kuta artistia.
Minulle ääni ja äänenkäyttö on maailmankaikkeuden luomisvoimaa, minun ilmaisuvoimaa, minun luovuutta, minun medisiiniä, jolloin jossakin kohtaa laulajuuttani Celine Dionin ja Adelen matkiminen alkoi tuntua irrelevantilta.
Olen myös todella pitkään elämässäni tutkinut hengitystä ja sen toimintoja ja potentiaalia ja todennut tuhanteen kertaan sen merkityksen meidän hyvinvoinnille, hermostollemme ja energiallemme. Siksi laulunpetuksessani pidän koko ajan huolen siitä, että laulajani saavat pallean liikelaajuuden täydessä potentiaalissaan käyttöönsä ja saamme syvähengityksen hyödyt elämäämme laulamisen kautta! Tämä asia on minulle opettajana sydämen asia ja minun opetuksessani se punainen lanka, jota seuraan laulajissani tarkasti, vaikka laulutunnin aihe olisikin muualla. Hengityksen vapauttaminen avaa meidän luovuutemme ja meidän ilmaisuvoimamme ja primitiivisen tavan käyttää ääntä!
Ja se ääni mikä tuotetaan primitiivisesti menee kuulijoilla suoraan sydämiin, kulkematta rationaalisen mielen kautta.
TraumaNeuro opintojen kautta sain viimein vahvistuksen sille, mikä minussa on todentunut jo pitkään, mutta minulla ei ole ollut sanoja sille. Kehollisuuden, laulamisen ja trauman yhteys. Keho on laulajan instrumentti. Laulajana sinun tulee olla läsnä kehossasi ja tulla tietoiseksi sinun instrumentistasi eli sinun kehostasi. Trauma on sinun kehosi kudoksiin jumiin jäänyttä selviytymisenergiaa, jota laulaminen ja äänenkäyttö parhaimmillaan alkaa purkamaan ja liikuttamaan. Näin minulle on tapahtunut ja näin jatkuvasti todistan laulajilleni tapahtuvan.
Nyt valmistuessani TraumaNeuro valmentajaksi laulutunneillani voidaan myös laulamisen lisäksi käydä läpi hermoston vakauttamiseen ja hermoston hätätilojen sammuttamiseen liittyviä harjoituksia. Ne lähtevät purkamaan trauman (josta me jokainen enemmän tai vähemmän kärsitään) vaikutuksia meidän elämässämme. Se on huikeaa! Koska jokainen meistä tiedostamattaan sysää parantumista kauemmaksi tietoisuudestaan, laulaminen lähtee lempeällä tavalla nostamaan pintaan kohdattavia asioita. Ja kun me kohtaamme itsemme me parannamme hermostomme ja energiamme. Silloin me pääsemme kukoistamaan turvassa, rauhassa, runsaudessa ja elämän mielekkyydessä. AH!
No sitten vielä. Intuitiivisuus. Tuo näkijyyden lahja, joka meillä jokaisella on enemmän tai vähemmän käytössä. Minulla se ilmenee laulunopettajana niin, että pystyn vastaanottamaan tietoa sinun sielusi toiveista. Minä kuunteleen sinun sieluasi ja ohjeistan niiden harjotteiden pariin, jotka avaavat sinun korkeinta potentiaaliasi nopeiten kukoistukseen.
Kukoistuksessa on paljon kyse rentoutumisesta. Kudosten syvätason rentoutuksesta. Ja niin kuin laulajani ovat monesti kuulleet viljelemiäni sloganeita..
”Laulaminen alkaa rentoudesta”
”Meidän kehot osaavat laulaa kun ne rentoutuvat”
Silloin laulaminen tapahtuu primitiivisestä, linjautuneesta pisteestä sinussa. Sinun luovasta lähteestä käsin. Sinä voit ”vain” kanavoida laulua. Laulaminen tapahtuu sinussa. Joku laulaa kauttasi, joku laulaa sinussa.
Kuka sinun kauttasi laulaa?
Inga Söder, Pyhä Portaali
Ota yhteyttä
Ajanvarauslinkki
Sisällöt
Yhteystiedot
Puh. 050 370 1914
inga (at) ingasoder.fi
Pyhä Portaali
Asemakatu 28
FI-90100 OULU
Ajanvarauksella
Verkkosivut
pyhaportaali.fi
©2013-2024,
Anne Tervo